STOER en Kunstzinnige Vorming
STOER Theaterprodukties vindt dat er met kinderen meer aan kunstzinnige vorming moet worden gedaan. Hieronder vallen alle creatieve vakken. Drama, muziek, handenarbeid, dans, tekenen, etc. Het stimuleren van creativiteit in alle mogelijke vormen kan vele voordelen hebben voor de ontwikkeling van kinderen. Het leren door dingen te doen en je te verplaatsen in anderen en in andere situaties kan een heel goede ervaring zijn. Daarnaast is het ook nog heel leuk om te doen.
Als groot nadeel wordt toch vaak aangegeven dat kunstzinnige vorming een groot deel van je tijd opslokt, tijd die u al zo hard nodig heeft om uw normale programma te halen. Methodes hebben nu eenmaal een strakke planning. En wat is nu helemaal de waarde van KV? (=Kunstzinnige Vorming)
Wij denken dat de waarde ervan moeilijk exact meetbaar is en dat maakt het lastig. Want als u een KV les geeft heeft u vaak wat algemenere doelen.

Maar ook in bestaande lessen en methodes kunt u vaak al iets aan de KV doen. Door eens een andere verwerkingsopdracht te geven en eens creatief met uw lesstof om te gaan. Waarom laat u niet eens wat uitbeelden. Of het nu gaat om woordenkennis, een andere cultuur of een probleemstelling. Wees creatief, durf daarbij is vaak waar het om draait. Loslaten wat je altijd doet is zo ontzettend moeilijk.
Daarom kunt u veranderingen ook het beste niet in al te grote stappen doorvoeren. Probeert u eens om een verwerkingsopdracht anders te doen en dan een andere keer de les wat anders in te delen. En weer een andere keer laat u de kinderen zelf iets doen. Kijk wat voor u werkt en kijk wat voor resultaat dat heeft. Prikkel de creativiteit en laat creatieve uitspattingen ontstaan. Maak je eigen stuk!
STOER heeft o.a. producties voor kinderen gemaakt. Deze kunnen door de kinderen worden uitgevoerd. Hierbij zit een hele grote mate van zelfstandigheid in. Of te wel als iets specifieks het spel levendiger kan maken of als het nog leuker is om bepaalde zaken aan te passen aan de situatie op uw school dan moet dat zeker gedaan worden. Want u moet er tenslotte mee werken. Dus maak het stuk zo veel mogelijk uw stuk. Schrap, verander, schrijf, bedenk, speel met het stuk. We denken verder dat het vooral een productie is voor en door de kinderen, dus laat ook hen zich ermee bemoeien. Als u dat natuurlijk wat lijkt. Maar een basis om een stuk goed neer te zetten is in eerste instantie een goede sfeer. Als er het vertrouwen is van alle spelers dat zij niet voor paal staan dan kunnen remmingen losgelaten worden en zijn spelers vaak tot heel veel in staat en zullen ze u prettig verrassen.

Let u er ook op dat u een stuk niet dood repeteert. Er moet voor iedereen een uitdaging in blijven zitten, in ieder geval tot de generale. Dus als u bepaalde rollen toch niet echt gaat inoefenen, roept u deze kinderen dan ook niet op. Laat hen wellicht wat anders doen voor de musical. Denk hierbij aan posters maken, uitnodigingen, decor, rekwisieten, etc.
Denkt u er zelf ook aan om ondersteuning te zoeken voor u zelf. Een stuk inoefenen is altijd meer werk dan u denkt. Daarom is een ‘productieteam’ echt aan te raden. U kunt dan bepaalde taken delegeren en hoeft niet overal meer zelf over na te denken.
In de verschillende handleidingen geven we nog veel meer tips en aandachtspunten.


© 2001-2018 STOER Theaterprodukties, alle rechten voorbehouden